DeurneWiki een encyclopedie over, voor en door Deurne(naren)!
U kunt ons steunen door lid of vriend van Heemkundekring H.N. Ouwerling te worden.
Iedere woensdagochtend zijn wij tussen 10 en 12 uur in het heemhuis: Stationsstraat 73.

Foute straatnamen

Uit DeurneWiki, de historische encyclopedie voor groot-Deurne.
Ga naar: navigatie, zoeken

In de gemeente zijn een aantal foute straatnamen doordat de ambtenaren en bestuurders in het verleden bij de naamgeving weinig kennis bleken te hebben van taalkundige regels en/of historische feiten.


Inmiddels aangepaste straatnamen[bewerken]

Inmiddels verdwenen straatnamen[bewerken]

  • De Nistonweg had waarschijnlijk gewoon Nissenweg moeten heten. Het is een raadsel hoe deze weg aan zijn naam kwam. Mogelijk liet de naamgever zich inspireren door de nisachtige en tonvormige hutwoningen en was die niet op de hoogte van het feit dat deze barakken genoemd waren naar de ontwerper Peter North Nissen. Of dacht die dat de ontwerper Niston heette?
  • De Vreewijkseweg had Vreekwijkseweg moeten heten. Voor de verklaring zie onder de nog bestaande straatnaam Oude Vreekwijkseweg.

Nog bestaande foute straatnamen[bewerken]

  • De Burgemeester van Beekstraat had volgens de regels van het groene boekje Burgemeester Van Beekstraat moeten heten. Hetzelfde geldt ook voor de twee volgende straatnamen:
  • De Pastoor van Erpstraat zou moeten zijn Pastoor Van Erpstraat.
  • De Pastoor van Haarenstraat zou moeten zijn Pastoor Van Haarenstraat.
  • Het is niet duidelijk naar wie of wat de Geijzerstraat in Deurne is genoemd. Als die vernoemd is naar de op IJsland voorkomende warme springbronnen of naar het gelijknamige waterverwarmingstoestel dan moet het Geiserstraat zijn. Is de straat vernoemd naar Heinrich Geissler, de uitvinder van de zogenaamde Geisslerbuis en daardoor gelieerd aan Watt en Ampère, dan zou het Geisslerstraat moeten zijn.
  • De Doctor Huub van Doorneweg[2] is genoemd naar de Deurnese industrieel die zich altijd Hub van Doorne noemde. Deze fout is bij het Hub van Doornepark niet opnieuw gemaakt.
  • De Oude Vreewijkseweg had Oude Vreekwijkseweg moeten heten. De fout is destijds door Ouwerling gemaakt, die ten onrechte veronderstelde dat het toponiem Vreekwijk is afgeleid van Vredewijk - Vreewijk.
  • De Jules de Cortestraat had er in Deurne volgens afspraken tussen nabestaanden en de gemeente niet mogen komen vooraleer hier een Peer de Cortestraat was. Jules de Corte gaf dit al tijdens zijn leven aan. Zijn weduwe heeft bij de straatnaamgeving toch bewilligd in een straatnaam voor Jules de Corte op voorwaarde dat er dan tenminste een infobord over Peer de Corte bij geplaatst zou worden. Deze voorwaarde bleek men later bij de gemeente niet meer te kennen.
  • De straatnamen in de deelwijk Kastelenerve zouden moeten verwijzen naar de beide kastelen aan het Haageind, maar zijn foutieve interpretaties daarvan en hebben er soms zelfs niets mee te maken.
  • De Lindenlaan moet eigenlijk Lindelaan heten. Het meervoud van linde kan zowel lindes als linden zijn en daarom is de samenstelling Lindelaan zonder -n-.
  • Sinds de aanleg van het Martinetplein heet het noordelijk deel van de Martinetstraat Oude Martinetstraat. Dit deel van deze straat is echter in geen enkel opzicht ouder dan het deel dat Martinetstraat bleef heten.
  • De redelijk recente naam Oktoberstraat in Neerkant refereert aan de nabij gelegen, maar veel oudere Meistraat. Het is echter waarschijnlijk dat deze laatste naam niet is afgeleid van de maand mei, maar van het werkwoord maaien.
  • De Lovinckweg is genoemd naar Dr. H. Lovink (1866-1937). Onduidelijk is waarom er aan de naam van de weg een “c” is toegevoegd en de weg niet gewoon Lovinkweg heet.
  • De straten in de wijk Koolhof zijn genoemd naar Nederlandse waterlopen, terwijl de wijk op één van de hoogste delen van het landschap ten westen van de Peelrandbreuk ligt, namelijk de Deurnese Akker.
  • In de Heiakker zijn straten rondom de Peellandsingel genoemd naar geologische fenomenen uit de Peel. De enige werkelijk bestaande en dus juiste naam is Peelhorst; de overige namen zijn daarvan afgeleid, maar bestaan in werkelijkheid niet. Zo bestaat niet de Peelslenk (zoals de straat heet), maar de Centrale Slenk (waarin Deurne zelf ligt). Ook Peelschol en Peelrug zijn verzonnen namen.
  • Sint Antonius Abt Hof had volgens de richtlijnen van het genootschap Onze Taal moeten heten Sint-Antonius Abthof

Foutieve ligging[bewerken]

Sommige straatnamen liggen op, soms ruime, afstand van de plek waar zij ooit als historisch toponiem te vinden waren. Het betreft onder meer de namen rondom de Kuilheuvel. Hét historische toponiem van deze plek, Vrun, is zelfs niet in de straatnaamgeving terug te vinden.

  • De naam Hogeweg is afgeleid van een historische weg met een andere oriëntatie dan de huidige, waardoor de historische afleesbaarheid van het gebied vertroebeld is.
  • De huidige straat Berkmortel ligt een aanzienlijk stuk zuidelijker dan het historische toponiem, dat gezocht moet worden tussen Zeilbergsestraat, Haringvliet, Wielingen en Deltasingel.
  • De huidige straat Panoven, geprojecteerd in het bouwplan Façade Deurne, ligt kilometers verwijderd van de historische straat- en buurtnaam Panoven. De historische Panoven was nabij de vroegere pannenfabriek in Zeilberg. In de omgeving van het station werden nooit pannen gebakken.

Fout gebruik[bewerken]

Deurnese straatnamen kunnen ook formeel correct zijn maar in de praktijk, dikwijls door onwetendheid, fout gebruikt worden:

  • De Meester Theelenstraat in Helenaveen is genoemd naar de vroegere hoofdonderwijzer, de (school)meester Leo Theelen. Deze straatnaam wordt in sommige geschriften ook aangeduid als Mr. Theelenstraat, hetgeen suggereert dat het om een meester in de rechten zou gaan. Ook komt de naam foutief voor als Theelenstraat, zonder de nadere aanduiding Meester.
Bronnen, noten en/of referenties
  1. Onder andere vermeld in de gemeentegids 1999
  2. Gemeentegids 2010-2011