DeurneWiki een encyclopedie over, voor en door Deurne(naren)!
U kunt ons steunen door lid of vriend van Heemkundekring H.N. Ouwerling te worden.
Iedere woensdagochtend zijn wij tussen 10 en 12 uur in het heemhuis: Stationsstraat 73.

Martinus Aarts (1832-1890)

Uit DeurneWiki, de historische encyclopedie voor groot-Deurne.
Ga naar: navigatie, zoeken
Martinus Aarts (1832-1890)
.
Persoonsinformatie
Volledige naam Martinus Aarts
Roepnaam Tinus
Geboorteplaats Deurne
Geboortedatum 12 april 1832
Overl.plaats Deurne
Overl.datum 23 januari 1890
Partner(s) (1) Antonetta Joosten (1824-1860)
(2) Petronella Hoeben (1832-1875)
(3) Johanna Maria van Eijk (1853-1940)
Beroep(en) landbouwer

Martinus (Tinus) Aarts (1832-1890) alias Tinus de Keizer was landbouwer op Vreekwijk.


Hij was de jongste zoon uit het tweede huwelijk van Mathias Aarts (1781-1842) met Joanna Maria van Heugten (1788-1848). Zijn beide ouders werden in Deurne geboren.

Hij huwde op 5 april 1856 te Lierop met Antonetta Joosten, (Asten 8 november 1824 - Deurne 24 april 1860), dochter van Wilhelmus Joosten (1781-1864) en Elisabeth Goossens (1783-1850).[1] Haar vader was geboren in Gerwen en haar moeder in Lierop.

Uit dit huwelijk werden de volgende kinderen geboren:

  1. Maria, (Deurne 26 februari 1857 - Veghel 13 juli 1884). Zij bleef ongehuwd.[2]
  2. Elisabeth, (Deurne 6 maart 1858 - Deurne 28 februari 1859).
  3. Elisabeth, (Deurne 19 april 1860 - Deurne 20 april 1860).

Antonetta Joosten overleed in het kraambed van haar derde kind. Martinus hertrouwde op 19 november 1864 in Deurne met Petronella Hoeben, (Liessel 19 februari 1832 - Deurne 8 december 1875). Zij was een dochter van Henricus Hoeben (1796-1860) en Petronella van den Bogaart (1800-1838). Haar vader kwam van Meijel en haar moeder van Deurne.

Uit dit tweede huwelijk werden geboren:

  1. Martinus (tweeling), (Deurne 26 oktober 1865 - Deurne 3 februari 1944). Hij huwde met Francisca Henrica van den Boomen (1869-1965)
  2. Henricus (tweeling), (Deurne 26 oktober 1865 - Seattle (USA) 10 december 1939). Hij werd priester.
  3. Johanna Maria (tweeling), (Deurne 9 februari 1867 - Deurne 7 juli 1904). Zij huwde met Leonardus Kuunders (1863-1943).
  4. Antonetta Maria (tweeling), (Deurne 9 februari 1867 - Deurne 8 maart 1867).
  5. Petrus (Peier) (tweeling), (Deurne 4 maart 1869 - Deurne 8 november 1918). Hij huwde met Maria Aloisia (Mieke) Kuunders (1878-1957).
  6. Antonius (tweeling), (Deurne 4 maart 1869 - Deurne 12 april 1869).
  7. Antonius, (Deurne 3 oktober 1870 - Deurne 20 maart 1872).
  8. Johannes, (Deurne 28 maart 1872 - Breda 30 juni 1896). Hij bleef ongehuwd.
  9. Hendrina, (Deurne 24 september 1873 - Deurne 31 mei 1876).

Na het overlijden van zijn tweede vrouw huwde Martinus voor de derde keer op 15 februari 1879 te Deurne met Joanna Maria van Eijk, (Gemert 30 januari 1853 - Deurne 10 januari 1940), dochter van Martinus van Eijk (1813-1892) en Helena Schipstal (1819-1863). Haar vader was geboren in Lierop en haar moeder in Gemert.

Uit het derde huwelijk van Martinus werden geboren:

  1. Petronella, (Deurne 5 juli 1879 - Deurne 7 maart 1964). Zij huwde met Jan Francis Rooijakkers (1874-1944).
  2. Helena, (Deurne 8 februari 1881 - Deurne 6 mei 1881).
  3. Levenloos geboren dochter, (Deurne 10 januari 1882).
  4. Helena, (Deurne 27 december 1882 - Brunssum 6 mei 1948). Zij werd kloosterlinge zuster Onifria.
  5. Johannes (Hannes), (Deurne 9 februari 1885 - Deurne 19 juli 1972). Hij huwde met Hendrica Kuunders (1887-1950).
  6. Marinus, (Deurne 20 januari 1888 - Deurne 13 februari 1978). Hij huwde met Henrica Manders (1898-1976).[3]
  7. Leonardus Martinus, (Deurne 17 maart 1890 - Helmond 8 november 1974). Hij huwde met Jacoba van de Beek (1895-1950).[4]

Hij overleed nog voor de geboorte van zijn negentiende kind. Zijn weduwe hertrouwde met Johannes Smulders (1850-1909). Uit haar tweede huwelijk werden nog drie kinderen geboren.

Bronnen, noten en/of referenties
  1. In het boek Aarts die van den Haenacker wordt op bladzijde 230 haar geboortedatum foutief als 28 november 1824 vermeld.
  2. In het boek Aarts die van den Haenacker wordt op bladzijde 230 haar overlijdensdatum foutief als 16 juli 1884 vermeld.
  3. In het boek Aarts die van den Haenacker wordt op bladzijde 278 als huwelijksdatum foutief 13 februari 1898 vermeld.
  4. In het boek Aarts die van den Haenacker wordt op bladzijde 278 haar achternaam foutief als van Beek vermeld.